nasz kanal na youtube
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

„Niepozowane” wystawa kolektywu Un-Posed

f

10 marca – 8 kwietnia 2017
Galeria FOTO-GEN
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Wernisaż: 10.03.2017, godz. 18.00


Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt zdjęć wykonanych przez autorów należących do jednej z najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych polskich grup skupiających fotografów ulicznych.

 

Nieupozowanie i nieustawienie zdjęcia to podstawowa zasada fotografii ulicznej. Fotograf musi obserwować, dostrzegać to, czego inni nie zauważają. Są też tacy, którzy niemal uprzedzają wypadki – wcześniej widzą, że ktoś ciekawie ubrany wejdzie za moment w promień słońca, przejeżdżający wagon zasłoni reklamę, albo pędzący – stworzy ciekawy, rozmyty drugi plan. Do większości zdjęć ulicznych trzeba mieć też sporo szczęścia.

Bohaterem wystawy „Niepozowane” jest człowiek. Znajdujemy go w bardzo różnych sytuacjach – codziennego jeżdżenia do pracy, w trakcie rytuału religijnego lub wypoczynku. Fotografie dziewięciorga autorów powstałe w bardzo różnych miejscach na świecie układają się w opowieść o współczesnej kondycji człowieka. Jak się zachowuje, czym się otacza, jakie emocje wyraża w miejscach publicznych. Co nas z nim łączy? Czy odnajdziemy siebie w podobnych sytuacjach? Czy gdzieś już widzieliśmy te sceny? Niepozowane, migawkowe, ulotne, chwilowe. Mijamy je codziennie.

„Niepozowane” to polska nazwa kolektywu Un-Posed i także tytuł zbiorowej wystawy. Prezentujemy zarówno najlepsze jak i najnowsze zdjęcia znanych w środowisku fotografii ulicznej autorów.

 

Autorzy zdjęć: Damian Chrobak, Maciej Dakowicz, Jamie Fyson Howard, Ania Kłosek, Monika Krzyszkowska, Tomasz Kulbowski, Tymon Markowski, Marta Rybicka, Adrian Wykrota.

 

Kuratorka wystawy: Joanna Kinowska

 

Koordynatorka wystawy: Marta Przetakiewicz

 

 

Kolektyw Un-Posed powstał w 2011 roku z inicjatywy Damiana Chrobaka. Ten najbardziej rozpoznawalny polski kolektyw skupiony wokół fotografii ulicznej, po przerwie, powrócił na początku 2016 roku w nowej odsłonie. W skład reaktywowanej grupy wchodzą: Damian Chrobak, Maciej Dakowicz, Jamie Fyson Howard, Joanna Kinowska (kuratorka), Ania Kłosek, Monika Krzyszkowska, Tomasz Kulbowski, Tymon Markowski, Marta Rybicka oraz Adrian Wykrota. Nadrzędnym celem grupy jest kształtowanie kreatywności i świadomości wizualnej dotyczącej przestrzeni publicznej oraz promowanie osiągnięć polskich fotografów ulicznych.

Fotografia uliczna opiera się na rejestrowaniu niezwykłych zdarzeń, symboli czy anegdot, ukrytych w codziennych sytuacjach, dziejących się w miejscach publicznych, ale niezauważanych przez większość ludzi. Pomimo tego, że członkowie kolektywu poruszają się w tym samym obszarze zainteresowań, każdy z nich ma odrębny, indywidualny styl, co pokazuje złożoność i potencjał tkwiący w fotografii ulicznej. Jedno jest wspólne i konieczne: wyprzedzanie zdarzeń, bycie bardzo blisko sytuacji i ludzi, fotografowanie codziennie – cierpliwe, instynktowne wypatrywanie decydujących momentów, wartych utrwalenia w kadrze ułamków sekund.

Zdjęcia kolektywu Un-Posed prezentowane były na wystawach w Leica Gallery w Warszawie, podczas Miesiąca Fotografii w Berlinie, a także w ramach międzynarodowych projektów Eastreet i Street Photography Now.

Premiera wystawy „Niepozowane” miała miejsce w sierpniu 2016 roku w Brain Damage Gallery w Lublinie. Jej współproducentami są Brain Damage Gallery i Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Wystawę zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin.

Więcej informacji o Un-Posed: www.un-posed.com

 

Teczka prasowa do pobrania

 

Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl

Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.0018.00.

Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.

więcej informacji

W marcowym numerze MIESIĘCZNIKA „ODRA”:

f

WOLEŃSKI o etosie inteligencji  URBANEK: Gra o Wałęsę
INWAZJA ROBOTÓW
  Z listów do redakcji Z. BAUMANA
ORZECHOWSKI: FAKE NEWS
 ŚWIERKOCKI o anglicyzmach
CITATI o CONRADZIE
 POUND: Z fragmentów PIEŚNI
ROMANOWICZOWA
 GOLDSMITH: Pogoda  Tate Modern

więcej informacji

Karolina Aszyk „Kolekcje"

f

24 marca - 20 kwietnia 2017
Galeria PHOTO ZONA
Ośrodek Kultury i Sztuki, Rynek-Ratusz 24, Wrocław
Wernisaż: 24.03.2017, godz. 17:00


Wystawa galerii to cykl Kolekcje autorstwa Karoliny Aszyk

 

Karolina Aszyk jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom magistra z wyróżnieniem w dziedzinie sztuk plastycznych uzyskała w 1996 roku. W roku 2005 decyzją Rady Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie obroniła doktorat, uzyskując tytuł doktora sztuki w dyscyplinie malarstwo. Była stypendystką prezydenta miasta Gdańska oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki. Od roku 2009 pracuje w Uniwersytecie Gdańskim na stanowisku adiunkta, prowadząc zajęcia z fotografii oraz wykłady z teorii i historii fotografii. Bierze udział w krajowych i międzynarodowych wystawach zbiorowych, jest laureatką konkursów międzynarodowych. Począwszy od 1996 roku Karolina Aszyk zorganizowała jedenaście indywidualnych wystaw z dziedziny malarstwa i fotografii. Jedną z pierwszych była wystawa malarstwa Przemienienie w Muzeum Narodowym (Pałac Opatów) w Gdańsku, jedną z ostatnich – wystawa fotografii Between w FassArt Gallery w Istambule w październiku 2015 roku.

 

W twórczych poszukiwaniach autorki ważnym działaniem pozostaje metaforyka światła przekraczającego wymiar zmysłowo-mimetyczny. W cyklu „Kolekcje”, motywy ludzkiego ciała są wywołane z mroku przez światło rozumiane w kategoriach metafizycznych. Podobnie jest w przypadku zestawu, którego głównym motywem jest stół, będący dla autorki symbolem spotkania człowieka z człowiekiem, człowieka z Bogiem.

 

Kuratorem wystawy jest Agata Szuba

 

Zadaniem galerii jest prezentacja dokonań powstałych w fotomedialnym nurcie sztuki. Publiczności zostanie zaprezentowany dorobek artystyczny, który ma swoje źródło w ogólnopolskim środowisku akademickim, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji powstałych w dolnośląskim kręgu artystycznym. Galeria PhotoZona organizuje wystawy o zróżnicowanym charakterze formalnym (fotografia, fotoobiekt, fotoinstalacja itp), które poza miejscem ekspozycji (Dolnośląskie Centrum Informacji Kulturalnej OKiS) będą upublicznione również w mediach elektronicznych i publikacjach.

 

 

Patronat medialny nad Galerią PhotoZona objęło Pismo Artystyczne Format, made-in-photo.com, Tuwroclaw.com, Kulturaonline.pl, Quart Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Portal Kulturaisztuka.pl.


więcej informacji

Aktualności

Kliknij aby powiększyć

Wszystkie filmy OKiS teraz dostępne ON-LINE!

 

Zapraszamy do darmowego oglądania filmów z cyklu „Dolny Śląsk pełen historii”. Teraz wszystkie filmy dostępne są na stronie OKiS w zakładce „Dolny Śląsk pełen historii” wraz z opisem i galeriami zdjęć. Zachęcamy również do zapoznania się z reportażami z planów filmowych oraz obrazami dokumentującymi wydarzenia, dotyczące historii Dolnego Śląska. 

 

Lista dostępnych filmów:

 - „Riese - tajemnice wykute w skale” (2012)
- „Jaśniej i cieplej. Historia gazownictwa na Dolnym Śląsku” (2012)
- „Pamiętajcie o ogrodach. Historia Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu” (2012) 
- „Daisy - wspomnienie minionego świata" (2011)
- „Ziemia Lądecka - wędrówki po miejscach niezwykłych” (2011)
- „Opowieść o Zamku na Skale” (2011)     
- „Srebrny lew - wędrówki po ziemi bystrzyckiej” (2011)
- „Twierdza Kłodzka” (2011)
- „Marianna - Królowa Kotliny" (2010)

 

Lista dostępnych reportaży:

- Dolina Pałaców i Ogrodów – z planu(2013)
- Riese - tajemnice wykute w skale – z planu (2012)
- Daisy - wspomnienie minionego świata – z planu (2011)

- Tajemnice Góry Soboń (2014)
- Dźwięki historii - organy w Bardzie (2014)
- Tym, co w górach pozostali...(2014)
- Riese...pamięci Ofiar (2014)
- Kalambur 57/57 (2014)
- Marianna - królowa kotliny (2010)

 

Zapraszamy do poznania interesującej historii Dolnego Śląska!
Filmy on-line!

 

Produkcja cyklu:

logotvpiokis.jpg

Sponsorzy strategiczny cyklu:

 

logoumwdfinansowalo.jpglogofundacjapolskamiedmobile.jpg

 

 

 

 

 

Mecenat:

 

logopolkty_adc3d4.jpg

 


Kliknij aby powiększyć

Jerzy Pluta „Przecinek”

Premiera książki, 12 grudnia 2016

Wydawnictwo OKiS Arch2pelag

 

Wydawnictwo Arch2pelag OKiS ma przyjemność poinformować o premierze drugiej pozycji w swoim katalogu, już 12 grudnia ukaże się jego nakładem „Przecinek” Jerzego Pluty. "Przecinek" to unikatowy zbiór wszystkich trzynastu numerów w pełni autorskiego pisma literackiego, wydawanego w latach 1995-2002 przez wrocławskiego prozaika i krytyka literackiego Jerzego Plutę.

 

Partnerem Wydawniczym Książki jest Biuro Festiwalowe Impart 2016 w ramach Wrocławskiego Programu Wydawniczego.

 

 

„Przecinek. Małe prozy i marginalia” liczy sobie trzynaście numerów pisma bogatego w formy i znaczenia. Ilość powiązań jawnych i dyskretnych między poszczególnymi fragmentami „Przecinków” jest ogromna. Gęsto splecione stanowią barwną materię wielowątkowej powieści.

„Przecinki” jak sylwy staropolskie są literackimi "wirydarzami", "ogrodami", "hortulusami", w których obok prozaicznych zapisków z życia codziennego autora rękopisu (wszystko w „Przecinkach” pisane jest „na prawach rękopisu”) są wybitne wielkie małe prozy, arcydziełka literackie.

„Przecinki” jak sylwy wzmiankują spotkania towarzyskie, drobiazgowo przepisują menu tych spotkań, recenzują książki, zamieszczają informacje wydawnicze (autor ma swoich szczególnie ulubionych autorów i grono zwolenników oraz sponsorów „Przecinka”, wyraźna w tym koteryjność środowiska przecinkowego), ogłoszenia drobne („Czekam na wielbicielki moich wierszy w każdy wtorek w Cafe de France po godz. czwartej. Autor Chińskich róż”), prowadzą przeglądy prasy i listów do redakcji, przeprowadzają wywiady, zajmują się publicystyką, szerzą kampanie na rzecz różnych spraw (między innymi na rzecz powołania Polskiej Akademii Literatury, padają propozycje nazwisk, procedur naboru członków, formy organizacyjno-prawnej), zamieszczają rękopisy pisarzy, rysunki satyryczne, są – jak oświadcza podtytuł – pismem dla zjadaczy kartofli i słow(n)ików, więc prowadzą walkę propagandową przeciwko ziemniakom, informują, że „My, jako zjadacze słowików i słowników, lubimy także kisiel porzeczkowy”, co w moim przynajmniej przypadku trafia w sedno, martwią się też, że „od kilku lat podaż słowików na rynku mięsnym coraz mniejsza”, a też „coraz więcej książek ma grube, plastykowe okładki, niestety, ciężkostrawne”, publikują „Dziennik pisany na kolanie”, który jest często relacją z podróży, no i przede wszystkim prozę właściwą, literaturę, jak to Andrzej Falkiewicz określił „wielką małą prozę”.

„Przecinek” jest zatem najprawdziwszą silva rerum, lasem rzeczy widzianych rzadko, prawie nieznanych, choć znajdujących się przed oczami i pod ręką. „Przecinek” jest po prostu odkrywczy. Ważne jest przy tym, że sylwiczne wymieszanie form zaprzecza jakby sobie, bo one, tak różne, nie tylko stoją obok siebie (co w sylwie jest przecież nad wyraz interesujące), tylko się nawzajem wzmagają i komplementują. „Przecinek” jest powieścią, te „wielkie małe prozy” łączą się w jeden powieściowy żywioł. 13 numerów „Przecinka”, to 13 rozdziałów znakomitej, wyjątkowej powieści.

Andrzej Więckowski

 

Jerzy Pluta – prozaik, krytyk literacki, edytor – urodził się w 1942 r. na Górnym Śląsku, gdzie spędził dzieciństwo i wczesną młodość; od 1960 r. mieszka na Dolnym Śląsku. W 1960-1965 studiował filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim; następnie do połowy 1969 r. pracował w Bibliotece Ossolineum PAN we Wrocławiu. W 1966-1970 członek „Ugrupowania Literackiego 66”. W 1995-2002 redaktor, edytor i autor naczelny zeszytów literackich „Przecinek”.

Autor 2 powieści [Sto czyżyków (i piórko rajskiego ptaka) – 1978, 1988; Piotr Czyżyk zasypia – 1988], 7 zbiorów opowiadań [m.in. Konie przejadają Polskę – 1974; Stacja metra: Franz Kafka – 1994; Zdania poranne, zdania wieczorne – 2004; Tysiąc pierdołek o pichceniu grochu z kapustą i kawiorem – 2016], książki o prozie Henryka Worcella Okruchy epopei (1974) oraz książeczki Henryk Bereza: artysta czytacz/pisarz/mistrz/onirysta (2006).

Laureat Nagrody Literackiej im. Stanisława Piętaka (1975) i Nagrody Fundacji im. Kościelskich w Genewie (1980).

Kliknij aby powiększyć

Polecamy nową publikację Wacław Szpakowski 1883–1973. Linie rytmiczne

Wydawnictwo OKiS już w sprzedaży w Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej OKiS (DCIK OKiS).

 

Książka Wacław Szpakowski 1883–1973. Linie rytmiczne poświęcona jest twórczości Wacława Szpakowskiego – artysty w Polsce szerzej nieznanego, ale bardzo cenionego w kręgu specjalistów zajmujących się sztuką XX wieku. Jego rysunki uznane zostały za pionierskie dla sztuki abstrakcyjnej. Wacław Szpakowski przez ostatnie 28 lat życia mieszkał we Wrocławiu, jednak jego dzieła docenione i eksponowane zostały dopiero po śmierci, pod koniec lat 70. Rysunki, tworzone w latach 1900–1951, znalazły się ostatnio na wielkiej wystawie Inventing Abstraction 1910–1925, przedstawionej w nowojorskim Museum of Modern Art na przełomie 2012 i 2013 roku, co wyznacza ich rangę jako istotnych dla światowej sztuki współczesnej.

 

Publikacja zawiera reprodukcje prac artysty, dwa jego autorskie teksty (w tym jeden dotychczas nieznany) oraz analizy jego twórczości przeprowadzone przez siedmiu badaczy sztuki współczesnej – polskich i zagranicznych. Ujmują one jego dzieła z różnych perspektyw, dopełniając się wzajemnie. Rysunki Szpakowskiego wymagają interdyscyplinarnego podejścia, gdyż ich niezwykle oryginalna estetyka sytuuje je na styku sztuk wizualnych, muzyki i nauki (matematyki).

 

Analizy otwiera podsumowanie dotychczasowej wiedzy o twórczości Szpakowskiego, czyli tekst Janusza Zagrodzkiego Opisanie świata z 1998 roku; pozostałe eseje zostały napisane specjalnie dla naszej książki. Ich autorami są: Serge Salat z Francji (Wacław Szpakowski i punkt pierwotny – twórczość polskiego artysty na tle tradycji sztuki europejskiej), Masha Chlenova z USA (Motywując linię. Wacław Szpakowski jako modernista), Grzegorz Sztabiński (Piechur linii. Twórczość Wacława Szpakowskiego na tle abstrakcji geometrycznej w sztuce XX wieku), Maciej H. Zdanowicz (Obrazy-partytury Wacława Szpakowskiego. Muzyczny aspekt „Linii rytmicznych”), Jacek Świątkowski (Teoretyk dynamiki kształtów? Akcenty matematyczne w twórczości Wacława Szpakowskiego) i Elżbieta Łubowicz (Nowa linia sztuki. Inna abstrakcja w rysunkach Wacława Szpakowskiego).

 

Obszerną część książki stanowi piękny esej o życiu i twórczości artysty, napisany przez jego córkę – Annę Szpakowską-Kujawską, znaną wrocławską malarkę i ilustrowany fotografiami z rodzinnego archiwum. Tekst ten pozwala poznać fascynującą osobowość tego skromnego twórcy, za życia kryjącego się za swoimi rysunkami, którym nadawał formę bezosobowych „obrazów czasowych”.

 

Twórczość Szpakowskiego właściwie dopiero dzisiaj, po upowszechnieniu się konceptualnych zasad sztuki w drugiej połowie XX wieku, ma szansę być rozumiana przez szerszą publiczność. Ujawnia ona także swój ogromny potencjał związany z rozwojem technicznych mediów, co szybko odkrywają młodzi twórcy w dziedzinie sztuki, muzyki i nauk ścisłych.

 

Publikacja wydana została w ramach programu Dolnośląskiego Festiwalu Artystycznego przy OKiS w dwóch osobnych wersjach językowych: polskiej i angielskiej.


Redaktor:
Elżbieta Łubowicz

Współpraca redakcyjna:
Bronisław Kowalewski
Marta Przetakiewicz

Projekt:
Monika Aleksandrowicz

 


Wacław Szpakowski 1883–1973. Linie rytmiczne

ISBN: 978-83-62290-18-5

Wacław Szpakowski 1883–1973. Rhythmical Lines

ISBN: 978-83-62290-22-2 

Wydawca:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Rok wydania: 2015

Format: 30,7 x 21,8 cm, liczba stron: 352, oprawa: twarda z obwolutą

Cena: 80,00 zł za egzemplarz


Materiały prasowe

 

 

        

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego

      

 logotypy2_ksikaszpakowskiego.jpg

« poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 następna »

  • 50.WROSTJA
  • DolnySlaskpelenHistorii
  • DCIK
  • dokis
  • Galeria FOTO-GEN