nasz kanal na youtube
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

„Niepozowane” wystawa kolektywu Un-Posed

f

10 marca – 8 kwietnia 2017
Galeria FOTO-GEN
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Wernisaż: 10.03.2017, godz. 18.00


Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt zdjęć wykonanych przez autorów należących do jednej z najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych polskich grup skupiających fotografów ulicznych.

 

Nieupozowanie i nieustawienie zdjęcia to podstawowa zasada fotografii ulicznej. Fotograf musi obserwować, dostrzegać to, czego inni nie zauważają. Są też tacy, którzy niemal uprzedzają wypadki – wcześniej widzą, że ktoś ciekawie ubrany wejdzie za moment w promień słońca, przejeżdżający wagon zasłoni reklamę, albo pędzący – stworzy ciekawy, rozmyty drugi plan. Do większości zdjęć ulicznych trzeba mieć też sporo szczęścia.

Bohaterem wystawy „Niepozowane” jest człowiek. Znajdujemy go w bardzo różnych sytuacjach – codziennego jeżdżenia do pracy, w trakcie rytuału religijnego lub wypoczynku. Fotografie dziewięciorga autorów powstałe w bardzo różnych miejscach na świecie układają się w opowieść o współczesnej kondycji człowieka. Jak się zachowuje, czym się otacza, jakie emocje wyraża w miejscach publicznych. Co nas z nim łączy? Czy odnajdziemy siebie w podobnych sytuacjach? Czy gdzieś już widzieliśmy te sceny? Niepozowane, migawkowe, ulotne, chwilowe. Mijamy je codziennie.

„Niepozowane” to polska nazwa kolektywu Un-Posed i także tytuł zbiorowej wystawy. Prezentujemy zarówno najlepsze jak i najnowsze zdjęcia znanych w środowisku fotografii ulicznej autorów.

 

Autorzy zdjęć: Damian Chrobak, Maciej Dakowicz, Jamie Fyson Howard, Ania Kłosek, Monika Krzyszkowska, Tomasz Kulbowski, Tymon Markowski, Marta Rybicka, Adrian Wykrota.

 

Kuratorka wystawy: Joanna Kinowska

 

Koordynatorka wystawy: Marta Przetakiewicz

 

 

Kolektyw Un-Posed powstał w 2011 roku z inicjatywy Damiana Chrobaka. Ten najbardziej rozpoznawalny polski kolektyw skupiony wokół fotografii ulicznej, po przerwie, powrócił na początku 2016 roku w nowej odsłonie. W skład reaktywowanej grupy wchodzą: Damian Chrobak, Maciej Dakowicz, Jamie Fyson Howard, Joanna Kinowska (kuratorka), Ania Kłosek, Monika Krzyszkowska, Tomasz Kulbowski, Tymon Markowski, Marta Rybicka oraz Adrian Wykrota. Nadrzędnym celem grupy jest kształtowanie kreatywności i świadomości wizualnej dotyczącej przestrzeni publicznej oraz promowanie osiągnięć polskich fotografów ulicznych.

Fotografia uliczna opiera się na rejestrowaniu niezwykłych zdarzeń, symboli czy anegdot, ukrytych w codziennych sytuacjach, dziejących się w miejscach publicznych, ale niezauważanych przez większość ludzi. Pomimo tego, że członkowie kolektywu poruszają się w tym samym obszarze zainteresowań, każdy z nich ma odrębny, indywidualny styl, co pokazuje złożoność i potencjał tkwiący w fotografii ulicznej. Jedno jest wspólne i konieczne: wyprzedzanie zdarzeń, bycie bardzo blisko sytuacji i ludzi, fotografowanie codziennie – cierpliwe, instynktowne wypatrywanie decydujących momentów, wartych utrwalenia w kadrze ułamków sekund.

Zdjęcia kolektywu Un-Posed prezentowane były na wystawach w Leica Gallery w Warszawie, podczas Miesiąca Fotografii w Berlinie, a także w ramach międzynarodowych projektów Eastreet i Street Photography Now.

Premiera wystawy „Niepozowane” miała miejsce w sierpniu 2016 roku w Brain Damage Gallery w Lublinie. Jej współproducentami są Brain Damage Gallery i Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Wystawę zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin.

Więcej informacji o Un-Posed: www.un-posed.com

 

Teczka prasowa do pobrania

 

Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl

Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.0018.00.

Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.

więcej informacji

W marcowym numerze MIESIĘCZNIKA „ODRA”:

f

WOLEŃSKI o etosie inteligencji  URBANEK: Gra o Wałęsę
INWAZJA ROBOTÓW
  Z listów do redakcji Z. BAUMANA
ORZECHOWSKI: FAKE NEWS
 ŚWIERKOCKI o anglicyzmach
CITATI o CONRADZIE
 POUND: Z fragmentów PIEŚNI
ROMANOWICZOWA
 GOLDSMITH: Pogoda  Tate Modern

więcej informacji

Karolina Aszyk „Kolekcje"

f

24 marca - 20 kwietnia 2017
Galeria PHOTO ZONA
Ośrodek Kultury i Sztuki, Rynek-Ratusz 24, Wrocław
Wernisaż: 24.03.2017, godz. 17:00


Wystawa galerii to cykl Kolekcje autorstwa Karoliny Aszyk

 

Karolina Aszyk jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom magistra z wyróżnieniem w dziedzinie sztuk plastycznych uzyskała w 1996 roku. W roku 2005 decyzją Rady Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie obroniła doktorat, uzyskując tytuł doktora sztuki w dyscyplinie malarstwo. Była stypendystką prezydenta miasta Gdańska oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki. Od roku 2009 pracuje w Uniwersytecie Gdańskim na stanowisku adiunkta, prowadząc zajęcia z fotografii oraz wykłady z teorii i historii fotografii. Bierze udział w krajowych i międzynarodowych wystawach zbiorowych, jest laureatką konkursów międzynarodowych. Począwszy od 1996 roku Karolina Aszyk zorganizowała jedenaście indywidualnych wystaw z dziedziny malarstwa i fotografii. Jedną z pierwszych była wystawa malarstwa Przemienienie w Muzeum Narodowym (Pałac Opatów) w Gdańsku, jedną z ostatnich – wystawa fotografii Between w FassArt Gallery w Istambule w październiku 2015 roku.

 

W twórczych poszukiwaniach autorki ważnym działaniem pozostaje metaforyka światła przekraczającego wymiar zmysłowo-mimetyczny. W cyklu „Kolekcje”, motywy ludzkiego ciała są wywołane z mroku przez światło rozumiane w kategoriach metafizycznych. Podobnie jest w przypadku zestawu, którego głównym motywem jest stół, będący dla autorki symbolem spotkania człowieka z człowiekiem, człowieka z Bogiem.

 

Kuratorem wystawy jest Agata Szuba

 

Zadaniem galerii jest prezentacja dokonań powstałych w fotomedialnym nurcie sztuki. Publiczności zostanie zaprezentowany dorobek artystyczny, który ma swoje źródło w ogólnopolskim środowisku akademickim, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji powstałych w dolnośląskim kręgu artystycznym. Galeria PhotoZona organizuje wystawy o zróżnicowanym charakterze formalnym (fotografia, fotoobiekt, fotoinstalacja itp), które poza miejscem ekspozycji (Dolnośląskie Centrum Informacji Kulturalnej OKiS) będą upublicznione również w mediach elektronicznych i publikacjach.

 

 

Patronat medialny nad Galerią PhotoZona objęło Pismo Artystyczne Format, made-in-photo.com, Tuwroclaw.com, Kulturaonline.pl, Quart Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Portal Kulturaisztuka.pl.


więcej informacji

Aktualności

Kliknij aby powiększyć

GLASSTOSTERON

12 marca - 16 kwietnia 2017
Oddział Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA w Zamku Książ,
ul. Piastów Śl.1, Wałbrzych
Wernisaż: 18.03.2017, godz. 17.00

 

W sfeminizowanym świecie sztuki szkła pozostała niewielka grupa artystów, w żyłach których krąży jeszcze zachowany od prahistorii, tajemniczy składnik ich organizmów glasstosteron. To on odpowiada za miliony szklanych dzieł sztuki, które wykreowali od czasu wydmuchania pierwszej, szklanej bańki do czasu powstania w USA, w drugiej połowie lat 60. XX wieku, artystycznego zjawiska nazwanego później Art Glass Movement’em. Mężczyźni, pionierzy tego ruchu, rozpropagowali pełne uniezależnienie się twórcy od huty szkła, jedynego miejsca gdzie można było tworzyć w gorącej masie szklanej. Powstające pracownie/studia szkła, dały możliwość niekończących się eksperymentów i otworzyły drogę do eksplorowania kolejnych, nowatorskich technik szklarskich. Świat oszalał na punkcie szkła artystycznego - było inne niż to produkowane seryjnie, nawet jeżeli krótkie serie miały cechy unikatów. Już nie wystarczyło „artystyczne zdeformowanie” obiektu, użycie kilku kolorów czy skala przedmiotu. Nowe techniki to nowe w wyrazie i formie obiekty.

 

Obok mężczyzn, pierwszych eksperymentatorów, zaczęły pojawiać się kobiety/artystki szkła, co było naturalnym zjawiskiem, towarzyszyły przecież przy pierwszych doświadczeniach amerykańskich kolegów. Ruch i jego wpływy rozszerzył się na całą Amerykę Północną i Europę. Z biegiem czasu proporcje męskiego i żeńskiego pierwiastka w sztuce szkła zostały mocno zachwiane. Oglądając wystawy szkła, przeglądając katalogi, wizytując pracownie/katedry/wydziały projektowania szkła bez trudu zauważymy dominację kobiet. To ich twórczość zostaje coraz częściej prezentowana na poświęconych tylko kobietom wystawach szkła - tak dzieje się na świecie i również w Polsce. Konkursy na statuetki dla kobiet, projektowane i wykonane przez kobiety czy wspólna wystawa szkła artystek z Polski i Czech to tylko nieliczne krajowe przykłady.

 

Ostatnim dowodem takiej kobiecej dominacji w świecie jest przygotowana w 2016 roku, przez The Mint Museum i Toledo Museum of Art, wystawa Fired Up: Contemporary Glass by Women Artists , prezentująca kobiecą sztukę szkła, obejmującą okres „od zdominowanego przez mężczyzn Art Glass Movement’u lat 60. do instalacji i prac wykonanych w mixed media początku XXI wieku, ukazujących przenikanie się wpływów sztuki, rzemiosła i dizajnu”.

 

Jak wobec tego zjawiska skromny, UNBREAKABLE „nietłukący się szklany zestaw” twórców może stawić czoła armii swych koleżanek?

 

Niech odpowiedzi na to pytanie dostarczy Państwu przygotowany projekt, w którym zaproszeni artyści zmierzyli się z koniecznością zaprezentowania obiektów podkreślających ich przynależność do męskiego świata. Mocne w wyrazie, formie i skali obiekty, często zawierające erotyczny podtekst, stanowią trzon wystawy GLASSTOSTERON. Niech każdy postara się odczytać, zawarty w pracach moich kolegów, wpływ owego tajemniczego, organicznego związku chemicznego i spróbuje odnaleźć ich męski punkt widzenia. Poszukajcie Państwo w naszych obiektach i instalacjach drapieżności struktur, mrocznych płaszczyzn, optycznego ciężaru materii, symboliki elementów oraz znaków i co może dziwne w męskiej sztuce - delikatności zewnętrznych i wewnętrznych reliefów. Może wtedy znajdziecie odpowiedź i zobaczycie różnice w twórczości obu grup.

 

Ja sam nie jestem pewien, czy w przyszłości glasstosteron uratuje męską twórczość. Oby nie stał się wyznacznikiem „nowego wieku” i kruchości męskiej osobowości z naklejką OSTROŻNIE SZKŁO !

 

prof. Kazimierz Pawlak
kurator projektu

 

Organizatorzy:
Wałbrzyska Galeria Sztuki Biuro Wystaw Artystycznych
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wroclawiu Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnoślaskiego

Kliknij aby powiększyć

Galeria PhotoZona - katalog

Serdecznie zapraszamy do lektury katalogu Galerii PhotoZona Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Wydawnictwo zawiera przedstawienia wszystkich dwunastu zrealizowanych w 2016 roku wystaw wraz z dedykowanymi im esejami o charakterze krytyczno-teoretycznym autorstwa pana Andrzeja Więckowskiego.

 

W wystawach udział wzięli: Agata Szuba (kurator galerii PhotoZona) na inauguracyjnej wystawie zaprezentowała rozbudowaną instalację w której na wielkoformatowej fotografii występuje jako strażniczka ogniska domowego, w dłoni trzyma nóż i kapustę, w powietrzu wirują biało czerwone konfetti które podobnie jak architektura pomieszczenia wychodzą poza obraz. Wolność zostaje przywołana do kuchni aby zyskać w niej status doraźnej i instrumentalnej użyteczności. Rafał Warzecha (dydaktyk ASP we Wrocławiu), posługujący się klasycznymi technikami fotograficznymi, pokazał serię autoportretów, w których starał się zmierzyć z własną tożsamością; Agnieszka Babińska zaprezentowała maski udekorowane zaprojektowaną i wykonaną przez siebie „biżuterią” oraz fotografie nacechowane symboliką cierpienia; Aleksandra Bełz-Rajtak zajęła się tematyką pamięci w kontekście prywatności wspomnień, unaocznieniu tego zjawiska w postaci linii papilarnych, zarejestrowanych i zabezpieczonych na zwykłych przedmiotach domowego użytku; Justyna Filutowska zaprezentowała serię onirycznych autoportretów, będących próbą ukazania beztroski ocalonej przed dorosłością, w których autorka dokonuje zabiegu realnie niemożliwego – „rzeźbienia w chmurach”; Grzegorz Budek zaprezentował zbiór fotografii, wykonanych w technice HDR, ukazujących subiektywne piękno osiedli betonowych wieżowców; Joanna Bonder, której seria wielkoformatowych obrazów odnosi się do szeroko pojętej dehumanizacji, wyrażającej się w stawiania znaku równości pomiędzy przedmiotem domowego użytku a ludzkim ciałem; Krzysztof Pietrek w zrealizowanej fotoinstalacji przedstawia Dawida Michała Anioła, poddanego ingerencjom zatracającym granice indywidualizującej go płci (monumentalna rzeźba stoi na tle panoramy Florencji); Małgorzata Amarowicz zaprezentowała kompozycję stworzoną przy użyciu różnorodnych mediów – synteza techniki szklarskiej, fotograficznej i zapisu dźwiękowego podnosi problematykę pielęgnacji kobiecego ciała; Maria Downarowicz wykonała patchwork, w którym jednym z użytych materiałów są zdjęcia jej dzieci, obiekt − pełniąc funkcję użytkową − jest jednocześnie nośnikiem pamięci historii rodziny; Remigiusz Koniecko tworzy fotografie odwołujące się zarówno do formy, funkcji, jak i wielowymiarowości architektury, fotografując i oznaczając zurbanizowane przestrzenie, próbuje ustalić własny model widzenia; Agata Vera Schiller w swoich realizacjach unika jednoznaczności i dosłowności piękna zobrazowanych kobiet, przenosząc środek ciężkości ekspresji obrazu poza jego fizyczne ramy, w przestrzeń, w której fascynacja i lęk przed światem jest tylko niepokojącą sugestią.

 

Katalog można nabyć w Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej, w Galerii FOTO-GEN oraz w księgarni Tajne Komplety.

 

Fotografia już od kilkudziesięciu lat zajmuje absolutnie wyróżniające i odrębne zarazem miejsce w przestrzeni sztuk wizualnych. Funkcjonuje nie tylko jako autonomiczna dziedzina, ale stanowi również punkt wyjścia dla dalszych przetworzeń, czy to w fazie projektowej, jak w przypadku niemal wszystkich z tradycyjnych technik artystycznego wyrazu, czy będąc podstawą dla działań o charakterze multimedialnym. Jednakowoż, o ile w ostatnich latach nie można wykazać na Dolnym Śląsku deficytu inicjatyw upowszechniających konwencjonalny dorobek fotograficzny (wystawy związkowe i rozmaite tzw. festiwale fotograficzne), o tyle za bezsporny należy uznać fakt, że realizacje artystów, którzy – korzystając z medium fotografii − swoje strategie artystyczne sytuują poza tradycyjnie pojmowaną techniką, nie mieli stałej możliwości prezentacji wypracowanego dorobku. W przygotowanym przez nas programie nie ograniczyliśmy się zatem do prezentacji prac o charakterze czysto fotograficznym, ale przede wszystkim do dokonań o zróżnicowanym charakterze formalnym (fotoobiekt, fotoinstalacja itp.).

 

Igor Wójcik

Dyrektor Ośrodka

Kultury i Sztuki we Wrocławiu

 


Galeria zdjęć katalogu znajduje się tutaj

 

 

www.photozona.pl

www.facebook.com/galeriaphotozona

Wydawca: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Rynek-Ratusz 24

50-101 Wrocław

www.okis.pl

Dyrektor: Igor Wójcik

Redakcja: Manfred Bator

Wstęp: Igor Wójcik, Agata Szuba, Andrzej P. Bator

Eseje: Andrzej Więckowski

Korekta: Kazimiera Kuzborska

Tłumaczenie: Magdalena Stępniak

Layout i opracowanie graficzne: Agata Szuba

Okładka: Agata Szuba

Zdjęcia: Fotografie pochodzą z archiwum Made-in-Photo www.made-in-photo.com

Wrocław 2016 ⓒ Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Druk: Jaks, Wrocław / www.jaks.net.pl

Nakład: 500 egz

ISBN 978-83-62290-91-8

 

Projekt dofinansowany jest ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

 

.

Kliknij aby powiększyć

Globalizacja i indywidualność. 70 lat ZPAF 1947–2017

17 lutego - 14 kwietnia 2017
Muzeum Współczesne Wrocław
pl. Strzegomski 2a
Wernisaż: 17.02.2017, godz. 18:00


GLOBALIZACJA I INDYWIDUALNOŚĆ
Wystawa Okręgu Dolnośląskiego Związku Polskich Artystów Fotografików
70 lat ZPAF 1947–2017

 

Kurator projektu: Andrzej Dudek-Dürer

Autorzy: Ewa Andrzejewska, Stefan Arczyński, Jan Bortkiewicz, Czesław Chwiszczuk, Zdzisław Dados, Sławoj Dubiel, Andrzej Dudek-Dürer, Alek Figura, Tomasz Fronckiewicz, Barbara Górniak, Zenon Harasym, Roman Hlawacz, Daria Ilow, Paweł Janczaruk, Tomasz Jodłowski, Katarzyna Karczmarz, Piotr Komorowski, Ryszard Kopczyński, Krzysztof Kowalski, Krzysztof Kuczyński, Stanisław Kulawiak, Natalia LL, Jacek Lalak, Magdalena Lasota, Adam Lesisz, Jarosław Majcher, Ewa Martyniszyn, Marek Maruszak, Stanisław Michalski, Tomasz Mielech, Janusz Musiał, Janusz Moniatowicz, Piotr Maciej Nowak, Mateusz Palka, Michał Pietrzak, Przemysław Piwowar, Wacław Ropiecki, Andrzej Rutyna, Krzysztof Saj, Dorota Sitnik, Paweł Sokołowski, Maciej Stawiński, Grzegorz Sawa-Borysławski, Maciej Stobierski, Alina Ścibor, Rafał Warzecha, Ryszard Wełnowski, Marek Wesołowski, Iwona Wojtycza-Fronckiewicz, Ryszard Antoni Wójcik, Jerzy Wiklendt, Wojciech Zawadzki, Waldemar Zieliński

Wystawa GLOBALIZACJA I INDYWIDUALNOŚĆ przedstawia wybór prac 53 twórców reprezentujących przegląd środowiska Okręg Dolnośląski ZPAF. Idea wystawy jest formą dyskursu, reinterpretacji zagadnienia globalnej wioski w korelacji z indywidualnością w dobie współczesności. Terminu„globalna wioska” Marshall McLuhan (teoretyk mediów) użył w swojej książce „Galaktyka Gutenberga” („The Gutenberg Galaxy” ) z 1962 roku. Idea McLuhana nabiera nowego sensu, nowej formy i kształtu, w dobie rozwoju technologicznego, nowych mediów, demokratyzacji dostępu do mediów oraz procesów zachodzących współcześnie.

Fotografia, będąca jednym z mediów globalnej wioski, przez swoją powszechność, możliwość funkcjonowania przez inne media, internet, telewizję, film, bilbordy,...mass media...itp. ujawnia to zjawisko, ale zarazem jest przykładem formy wypowiedzi, gdzie oryginalność, unikatowość, niepowtarzalność stanowią o wartości i jakości. GLOBALIZACJA I INDYWIDUALNOŚĆ jest pojęciem złożonym, wielowątkowym, wielopłaszczyznowym, odnoszącym się do zmian technologicznych, jak i do świadomości filozoficznej.

Wystawa prezentuje bogactwo różnorodnych postaw, konwencji, koncepcji artystycznych. Jest demonstracją złożoności i oryginalności tego środowiska w 70 rocznicę powstania ZPAF.

Andrzej Dudek-Dürer

Zdjęcie: Jacek Lalak, "2016", 2016, montaż cyfrowy, 100 × 70 cm

 

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków finansowych otrzymanych od Gminy Wrocław.  www.wroclaw.pl

 

Współfinansowanie z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Współorganizatorem obchodów 70 lecia ZPAF i współwydawcą katalogu towarzyszącego wydarzeniu jest Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.

 


« poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 następna »

  • dokis
  • DolnySlaskpelenHistorii
  • Galeria FOTO-GEN
  • DCIK
  • 50.WROSTJA