nasz kanal na youtube
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

XXVI Festiwal Maj Z Muzyką Dawną 2017
(11-28 maja 2017 - Wrocław, Dolny Śląsk)

f

11-28 maja 2017 r.
Wrocław, Ząbkowice Śląskie, Lądek-Zdrój, Jelenia Góra, Radków, Bielawa, Kłodzko, Strzegom

 

 

Międzynarodowy Festiwal Maj z Muzyką Dawną to jedyne tego typu wydarzenie kulturalne w zachodniej Polsce, organizowane co roku od 1992. Festiwal zajmuje się promocją Muzyki Dawnej od średniowiecza do baroku wykonywanej według oryginalnych tabulatur i partytur na oryginalnych, bądź na kopiach instrumentów pochodzących z epoki.

Założeniem Festiwalu jest promocja zespołów dziecięcych i młodzieżowych, jak i studenckich, wykonujących powyższe rodzaje muzyki. Koncerty odbywają się w miejscach związanych kulturowo z wykonywaną muzyką, dzięki czemu melomani mają możliwość odbycia swoistej podróży wehikułem czasu podziwiając szczegóły architektoniczne i odkrywając muzyczne piękno epoki. Na Festiwalu występują także polskie i zagraniczne zespoły profesjonalne, wykonujące muzykę dawną, złożone z muzyków o dużym dorobku wykonawczym.

Głównymi organizatorami projektu są: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu (OKiS) – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Akademickie Stowarzyszenie Kultury "Wagant".

Współorganizatorem tegorocznej edycji Festiwalu jest Narodowe Forum Muzyki.

 

PROGRAM:

 

11 MAJA (CZWARTEK),  GODZ. 20.00 – SALA CZERWONA, NARODOWE FORUM MUZYKI WE WROCŁAWIU, PLAC WOLNOŚCI 1

Program:

1. Georg Christoph Wagenseil - Koncert na harfę i orkiestrę kameralną G-dur

2. Maciej Małecki - Koncert w dawnym stylu na dwie harfy i orkiestrę smyczkową

3. Karl Ditters von Dittersdorf - Koncert D-moll na harfę i orkiestrę smyczkową

Wykonawca: Orkiestra Kameralna Polskiej Filharmonii Kameralnej z Sopotu
Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Soliści: Lidia Nowak – harfa, Karol Czopka – harfa

Bilety: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy
Bilety do nabycia w kasach Narodowego Forum Muzyki

 

12 MAJA (PIĄTEK), GODZ. 19.00 – SALA GOTYCKA, STARY KLASZTOR WE WROCŁAWIU, UL. JANA EWANGELISTY PURKYNIEGO 1

Williama Szekspira muzyczny bankiet               

Wykonawcy:
Katarzyna Thomas – sopran
Tadeusz Czechak – lutnia
Dariusz Jakubowski –  poezja i prowadzenie

Bilety: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy (seniorzy), uczniowie i studenci – wstęp wolny
Bilety do nabycia w Dolnośląskim Centrum Kultury OKiS oraz na miejscu godzinę przed koncertem

 

12 MAJA (PIĄTEK), GODZ. 18.30, KOŚCIÓŁ ŚW. JADWIGI, ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE, UL. BOLESŁAWA CHROBREGO 7

Muzyka średniowiecza i renesansu

Wykonawcy: Tiboryus i  Rocal Fuza

Wstęp wolny


13 MAJA (SOBOTA), GODZ.17.00 – KOŚCIÓŁ PARAFIALNY PW. NARODZENIA NMP, LĄDEK-ZDRÓJ, UL. KOŚCIELNA 24

Muzyka średniowiecza i renesansu

Wykonawcy: Tiboryus i  Rocal Fuza

Wstęp wolny


14 MAJA (NIEDZIELA), GODZ. 10.30 - FILHARMONIA DOLNOŚLĄSKA W JELENIEJ GÓRZE, UL. JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO 60

Koncerty barokowe na skrzypce, harfę i orkiestrę.

Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna i Kameralna Filharmonii

Dyrygent: Artur Koza

Soliści: Sara Dragan – skrzypce, Lidia Nowak – harfa

Wstęp wolny

 

14 MAJA (NIEDZIELA), GODZ. 16.00, KLUB MUZYKI I LITERATURY WE WROCŁAWIU, PLAC KOŚCIUSZKI 10

Hildegarda von Bingen i jej głos słany ku niebu- wykład

Wykład Marka Dyżewskiego

Wstęp wolny

 

14 MAJA (NIEDZIELA), GODZ. 18.00, KOŚCIÓŁ PW. ŚW. DOROTY, RADKÓW, UL. OGRODOWA 11

Muzyka średniowiecza i renesansu

Wykonawcy: Tiboryus i  Rocal Fuza

Wstęp wolny

18 MAJA (CZWARTEK), GODZ. 19.00, STARY RATUSZ WE WROCŁAWIU, RYNEK

Muzyka czeskiego i austriackiego renesansu i baroku

Program:

Diega Ortize – nieszpory renesansowe

Georg Melcelia (Czechy) – Msza

Wykonawcy: Musica per gaudium (Czechy)

Anna Horká – viola da gamba, flet

Kristina Pavlasová – viola da gamba

Jan Karvai – gitara renesansowa i barokowa

Matyáš Horký – instrumenty perkusyjne

Ladislav Horký – viola da gamba, wiolonczela barokowa, flet, gitara renesansowa

soliści i chór

Wstęp wolny

19 MAJA (PIĄTEK), GODZ. 19.00, ORATORIUM MARIANUM, WROCŁAW, PLAC UNIWERSYTECKI 1

 Sonaty skrzypcowe Jana Sebastiana Bacha

Wykonawcy: Jarosław Pietrzak – skrzypce barokowe, Aleksandra Rupocińska – klawesyn

Wstęp wolny

 

20 MAJA (SOBOTA), GODZ. 19.00 KOŚCIÓŁ ŚŚ. PIOTRA I PAWŁA, WROCŁAW

Parthenomelica czyli pienia staropolskie o Najświętszej Pannie

Wykonawca: Jacek Kowalski i Klub Świętego Ludwika

Bilety: 10 zł normalny, 5 zł ulgowy (seniorzy), uczniowie i studenci - wstęp wolny
Bilety do nabycia w Dolnośląskim Centrum Kultury OKiS oraz na miejscu godzinę przed koncertem

 

20 MAJA (SOBOTA), GODZ. 18.30, KOŚCIÓŁ PW.  BOŻEGO CIAŁA, BIELAWA, UL. MAŁA 3A

Muzyka średniowiecza i renesansu

Wykonawcy: Tiboryus i  Rocal Fuza

oraz

Muzyka czeskiego i austriackiego renesansu i baroku

Program:

Diega Ortize – nieszpory renesansowe

Georg Melcelia (Czechy) – Msza

Wykonawcy: Musica per gaudium (Czechy)

Anna Horká – viola da gamba, flet

Kristina Pavlasová – viola da gamba

Jan Karvai – gitara renesansowa i barokowa

Matyáš Horký – instrumenty perkusyjne

Ladislav Horký – viola da gamba, wiolonczela brokowa, flet, gitara renesansowa

soliści i chór

Wstęp wolny

 

21 MAJA (NIEDZIELA), GODZ. 18.00 KOŚCIÓŁ EWANGELICKO-AUGSBURSKI OPATRZNOŚCI BOŻEJ WE WROCŁAWIU, UL. KAZIMIERZA WIELKIEGO 29


Kantaty solowe Jana Sebastiana Bacha

Wykonawcy: Orkiestra Baroque Ensemble
Dyrygent: Andrzej Kosendiak
Soliści: Ewa Marciniec – alt, Joanna Klisowska - sopran

Bilety: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy
Bilety do nabycia w kasach Narodowego Forum Muzyki

 

23 MAJA (WTOREK), GODZ. 19.00 SALA GOTYCKA, STARY KLASZTOR WE WROCŁAWIU, UL. JANA EWANGELISTY PURKYNIEGO 1

Koncerty Antonio Vivaldiego Cztery Pory Roku w aranżacji jazzowej

Wykonawcy:  „The 5th season – Quintet:  w składzie: Janusz Nykiel – skrzypce, Łukasz Perek – fortepian, Jakub Olejnik – bas,  Jacek Szreniawa – gitara,  Zbigniew Lewandowski – perkusja

Bilety: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy (seniorzy), uczniowie i studenci – wstęp wolny
Bilety do nabycia w Dolnośląskim Centrum Kultury OKiS oraz na miejscu godzinę przed koncertem

24 MAJA (ŚRODA), GODZ. 17.00 MUZEUM PANA TADEUSZA, WROCŁAW, RYNEK 6

Angielskie pieśni solowe przełomu XVI i XVII wieku

Program koncertu:

Farewell Dear Love – Robert Jones

Weep You No More – John Dowland

Willow Song – anonim

Melancholy Galliard – John Dowland

White As Lilies – John Dowland

Pastime With Good Company – King Henry VIII

Can She Excuse My Wrongs – John Dowland

Tobbaco is Like Love – Tobias Hume

If My Complaints – John Dowland

Now Oh Now – John Dowland

Fantasia D.P. 71 – John Dowland

Though Far From Joy – Philip Rosseter

When Lara Smiles – Philip Rosseter

In Darkness Let Me Dwell – John Dowland

Lachrimae – John Dowland

Come Heavy Sleep – John Dowland


Wykonawcy:  Mateusz Ławniczak – śpiew i lutnia


 Wstęp wolny

25 MAJA (CZWARTEK), GODZ. 19.00 RATUSZ, SALA WIELKA, WROCŁAW, RYNEK

Muzyka europejskiego baroku

Wykonawcy: „Duet Barokowy”:  Julia Karpeta – viola da gamba, Anton Birula – teorba

Wstęp wolny

 

26 MAJA (PIĄTEK), GODZ. 19.00 FILHARMONIA DOLNOŚLĄSKA W JELENIEJ GÓRZE, UL. JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO 60

Koncert Felixa Mendelssohna , koncert podwójny na skrzypce i fortepian oraz orkiestrę.

Dyrygent: Robert Kabara
Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna i Kameralna Filharmonii
Soliści: Julita Przybylska-Nowak – fortepian, Jarosław Pietrzak – skrzypce

Bilety do nabycia w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze

 

27 MAJA (SOBOTA), GODZ. 19.00 ORATORIUM MARIANUM, WROCŁAW, PLAC UNIWERSYTECKI 1

L’Echo du Danube
Viola da gamba i antyfony maryjne na wiedeńskim dworze w czasach późnego baroku

Wykonawcy: Joanna Klisowska , Alessandra Gardini -  Sopran, Cristiano Contadin  - Viola da Gamba – Włochy, Massimo Marchese – Arcylutnia – Włochy, Lorenzo Feder – Klawesyn – Włochy

Wstęp wolny

 

28 MAJA (NIEDZIELA), GODZ. 14.00 KOŚCIÓŁ PW. WNIEBOWZIĘCIA NMP, KŁODZKO, PL. KOŚCIELNY 9,

Muzyka średniowiecza i renesansu

Wykonawcy: Tiboryus i Rocal Fuza

Oraz

Muzyka czeskiego i austriackiego renesansu i baroku

Program:

Diega Ortize – nieszpory renesansowe

Georg Melcelia (Czechy) – Msza

Wykonawcy: Musica per gaudium – Czechy

Wykonawcy: Musica per gaudium (Czechy)

Anna Horká – viola da gamba, flet

Kristina Pavlasová – viola da gamba

Jan Karvai – gitara renesansowa i barokowa

Matyáš Horký – instrumenty perkusyjne,

Ladislav Horký – viola da gamba, wiolonczela brokowa, flet, gitara renesansowa

soliści i chór

Wstęp wolny

 

28 MAJA (NIEDZIELA), GODZ. 18.00, BAZYLIKA MNIEJSZA W STRZEGOMIU, PLAC JANA PAWŁA II 10

Muzyka średniowiecza i renesansu

Wykonawcy: Tiboryus i  Rocal Fuza

oraz

Muzyka czeskiego i austriackiego renesansu i baroku

Program:

Diega Ortize – nieszpory renesansowe

Georg Melcelia (Czechy) – Msza

Wykonawcy: Musica per gaudium (Czechy)

Anna Horká – viola da gamba, flet

Kristina Pavlasová – viola da gamba

Jan Karvai – gitara renesansowa i barokowa

Matyáš Horký – instrumenty perkusyjne

Ladislav Horký – viola da gamba, wiolonczela brokowa, flet, gitara renesansowa

Wstęp wolny


Głównymi organizatorami projektu są: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu (OKiS) – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Akademickie Stowarzyszenie Kultury "Wagant".

  

Projekt dofinansowany ze środków budżetu Ministerstwa Kultury i Dzidzictwa Narodowego

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Logo_MKiDN_RP.png


Projekt dofinansowano ze środków budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

http://www.dfop.org.pl/tinymce/plugins/imagemanager/files/loga/logotyp.JPG

więcej informacji

W kwietniowym numerze MIESIĘCZNIKA „ODRA”:

f

LEMPART o aktywizacji kobiet • GAŁĄZKA o „dobrej zmianie”
SERRES: „Tomcia Paluchowska”
PIASECKI: Karski. Jedno życie (cd.)
SCHUDY: Psychoanaliza lasu (w trakcie warkotu pił) • GRYNBERG
SIERADZKI: Cała Polska w „Klątwie” gra • MUSIAŁ: „Don Kichot” a „Ubik”
MIKOŁAJEWSKI • SZTERNFELD • Festiwale w Berlinie i Rotterdamie

Więcej na facebooku i na goo.gl/FsCxzY

więcej informacji

„Za…i przed kamerą – „Dolina Pałaców i Ogrodów”
w obiektywie Marzeny Zawal

f

20 kwietnia 2017 r.
Strzegomskie Centrum Kultuy
ul. Paderewskiego 36, Strzegom

- godz. 18.00 – „Za…i przed kamerą – „Dolina Pałaców i Ogrodów” w obiektywie Marzeny Zawal - wernisaż wystawy fotosów z planu filmowego „Dolina Pałaców i Ogrodów.

 - pokaz filmu „Dolina Pałaców i Ogrodów”

wstęp wolny

 

 

 

Przedstawiciele rodu Schaffgotschów tworzyli historię Kotliny Jeleniogórskiej już od średniowiecza. Przez stulecia ród ten wywierał wpływ na okolicę i brał udział w najważniejszych wydarzeniach każdej epoki. O Dolinie Pałaców i Ogrodów traktuje nowy film w ramach cyklu „Dolny Śląsk Pełen Historii”

Zamki, dwory, pałace, wielkie posiadłości ziemskie – wszystko to znajdowało się w posiadaniu tej słynnej rodziny: zamek Chojnik, pałac w Sobieszowie, pałac w Cieplicach, pałac w Czernicy i dwór Czarne. Film przypomina sylwetki najważniejszych z jej przedstawicieli: Gotsche II, Hansa Ulryka, Leopolda Schaffgotscha i wielu innych. Wszyscy oni zapisali się wielkimi zgłoskami w kronice historii rodowej i regionalnej – kronice Doliny Pałaców i Ogrodów.

Oprócz Schaffgotschów – świadków burzliwej historii i gospodarzy regionu – w fabularyzowanym filmie dokumentalnym pojawią się również inne wielkie postacie oraz ich pałace: hrabiostwo Reden – założyciele jednego z pierwszych na kontynencie parków romantycznych w Bukowcu. Pałac i park, którego gośćmi był sławny romantyczny malarz Caspar David Friedrich oraz poeta Johann Goethe.  

Nieopodal, w Mysłakowicach i Karpnikach, spędzała lato rodzina królewska, urządzając huczne bale, udając się na romantyczne spacery i wycieczki po śląskim „Elizjum”. Pałacowe parki u stóp Karkonoszy: Wojanów, Staniszów, Bukowiec, Karpniki, Cieplice, Ciszyca, Mysłakowice jeden po drugim zamieniały się w romantyczne oazy z widokiem na najważniejszą górę Prus – Śnieżkę.     

W tej scenerii rozgrywa się nieszczęśliwa miłość polskiej arystokratki Elizy Radziwiłłówny i księcia Prus, syna króla, Wilhelma. Nic nie trwa wiecznie i romantyczne czasy zastąpiły wiek żelaza, pary, ludowych buntów i socjalistycznej rewolucji. Konflikty na tle klasowym – między arystokracją i przemysłowcami z jednej strony, a robotnikami z drugiej – zakończył wybuch pierwszej, a potem drugiej wojny światowej.            

Uciekając przed nadciągającą ze wschodu Armią Czerwoną, niemieckie rody arystokratyczne opuściły pałace, w tym i Schaffgotschowie, zostawiając swoje dominia wraz z pałacem w Cieplicach na łasce przybyszów ze wschodu. Zrujnowane w latach komunistycznych pałace i parki powoli odzyskują dzisiaj blask, będąc świadkami historii i ludzkich dramatów. Film jest również opowieścią o przemianach kulturowych w Kotlinie.            

Misją cyklu „Dolny Śląsk Pełen Historii” - tworzonego przez TVP3 Wrocław i Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu - jest ukazanie piękna regionu, przekazanie wartościowej wiedzy o jego historii i kulturze, aktywizacja lokalnej społeczności oraz zwiększenie dumy z miejsca zamieszkania. Dla mieszkańców miejscowości, w których kręcone są zdjęcia, realizacja filmu to zawsze ważne wydarzenie odbijające się echem w lokalnych mediach i angażujące dziesiątki osób z grup rekonstrukcyjnych oraz statystów – często pasjonatów historii.

Film miał już swoje premiery we Wrocławiu, Jeleniej Górze, Wojanowie i na antenie TVP 3 Wrocław w listopadzie i grudniu zeszłego roku.

więcej informacji

Nagroda „Odry” 2016 dla Marcina Sendeckiego

f

Redakcja oraz Rada Redakcyjna miesięcznika „Odra” postanowiły przyznać Nagrodę „Odry” za rok 2016. Marcinowi Sendeckiemu za tom „W” należący do książkowego cyklu, który układa się w biograficznie i historycznie zorientowaną, mądrą i emocjonalnie angażującą całość.

 

Marcin Sendecki (ur.1967), poeta i krytyk literacki. Autor kilkunastu tomów poetyckich. Nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia i wielokrotnie do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. W 2015 roku został laureatem Silesiusa w kategorii „Książka roku” za tom „Przedmiar robót”.

 

Oficjalne wręczenie nagrody odbędzie się 26 maja 2017.

 

Nagrodzoną książkę „W” opublikowało Biuro Literackie.

więcej informacji

Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej

f

13 kwietnia – 6 maja 2017
Galeria FOTO-GEN,
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Wernisaż: 13 kwietnia 2017, godz. 18.00

13 kwietnia 2017 roku o godz. 18.00 w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu otwarta zostanie poplenerowa wystawa Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej. Autorami prac są artyści zrzeszeni w Okręgu Dolnośląskim Związku Polskich Artystów Fotografików, którzy wzięli udział w plenerze fotograficznym zorganizowanym na zamku w Międzylesiu w 2016 roku.


Plenery fotograficzne organizowane przez Okręg Dolnośląski  Związku Polskich Artystów Fotografików stały się ważnym dla uczestniczących w nich twórców elementem życia artystycznego, być może z potrzeby ducha, z tęsknoty za możliwością przeniesienia się w miejscu i czasie oraz z potrzeby wyzwolenia owego potencjału kreatywnego. Od kilku lat wyzwaniem dla uczestników jest ten sam temat: Wobec miejsca i czasu… — próba zmierzenia się z ideą miejsca i czasu. Wybór tego tematu narzuca się niejako sam, ponieważ obszarem działań artystycznych plenerów są dolnośląskie zamki i pałace, miejsca malownicze z uwagi na wspaniałą architekturę, piękno detalu i związek z naturą. Po plenerach w Książu, na zamku Grodziec oraz w zamku Czocha nad Jeziorem Leśniańskim na miejsce artystycznych peregrynacji wybrany został tym razem zamek w Międzylesiu na Ziemi Kłodzkiej.

(...)

Wystawa Wobec miejsca i czasu V. Tradycja i dziedzictwo kulturowe Ziemi Kłodzkiej pokazuje, że mimo wielości rozwiązań artystycznych indywidualność twórcy pozostaje bytem osobnym, choć zależnym oczywiście od zewnętrznego świata, miejsca i czasu. Fotografie, które powstają w Międzylesiu, w Grodźcu czy na zamku Książ, są wyrazem konkretnej postawy artystycznej i miejsce, w którym powstaje fotografia, nie ma naprawdę większego znaczenia. Każdy z twórców pozostaje sobą, a indywidualne „ja” zawsze przedstawia osobistą, niepowtarzalną i jedyną artystyczną relację w związku z miejscem i czasem, w których istnieje.

 

                                                                                                                                                           Joanna Mielech

 

Artyści: Czesław Chwiszczuk, Andrzej Dudek-Dürer, Alek Figura, Tomasz Fronckiewicz, Ewa Gnus, Barbara Górniak, Waldemar Grzelak, Roman Hlawacz, Stanisław Kulawiak, Józef Ligęza, Marek Maruszak, Stanisław Michalski, Janusz Piotr Musiał, Piotr Maciej Nowak, Maciej Plewiński, Wojciech Plewiński, Wacław Ropiecki, Andrzej Rutyna, Stanisław Składanowski, Rafał Warzecha, Marzena Wesołowska, Marek Wesołowski, Iwona Wojtycza-Fronckiewicz, Waldemar Zieliński.

 

Pomysłodawca i twórca projektu plenerów Wobec Miejsca i Czasu… – Andrzej Dudek-Dürer

 

Kurator pleneru – Stanisław Kulawiak

 

Plener fotograficzny odbył się na zamku w Międzylesiu w dniach 10–12 czerwca 2016 roku.

 

Ekspozycja swoją premierę miała w Międzylesiu, we Wrocławiu zobaczymy jej drugą odsłonę.

 

Wystawa poplenerowa jest jedną z kilku towarzyszących jubileuszowi 70-lecia Związku Polskich Artystów Fotografików.

 

Działania artystyczne realizowane przez Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Dolnośląski we współpracy z Zamkiem Międzylesie oraz Gminą Międzylesie, finansowane z grantu i budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.                                                 

 

Współorganizatorem jubileuszu 70-lecia ZPAF i współwydawcą katalogu jest Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.

 

Materiały prasowe

 


Galeria FOTO-GEN
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław
tel. 71 344 78 40
e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl, www.okis.pl
Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.0018.00.

Bilety: 4 zł, ulg. 2 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.

więcej informacji

Aktualności

« powrót

Wystawa fotografii PIOTRA TOPPERZERA  pt. „Twarzą w twarz”

Wystawa fotografii PIOTRA TOPPERZERA pt. „Twarzą w twarz”

Dodano: 08.02.2013 15:36

7 - 29 marca 2013

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański" Galeria OKiS,
pl. bpa Nankiera 8, wystawa, 1, 2 zł


Piotr Topperzer urodził się w 1948 roku we Wrocławiu, od 1969 mieszka w Danii. W Polsce studiował języki obce, w Danii ukończył szkołę fotograficzną.

Choć Piotr Topperzer zajmuje się różnymi dziedzinami fotografii: od pejzaży, poprzez architekturę, design, zdjęcia reklamowe, to portret jest tematem, który towarzyszy mu od początku działalności fotograficznej. Ponad siedemdziesiąt portretów, które można będzie zobaczyć na wystawie „Twarzą w twarz”, powstawało od połowy lat siedemdziesiątych XX w. do 2012 roku. Chociaż temat ten sam, podejście do niego ewoluowało, jak pisze artysta:

 

Początkowo bardzo mnie interesowało wyizolowanie portretowanego z jego otoczenia, pozbawienie go przedmiotów odwracających uwagę widza, czy też odebranie mu atrybutów jego władzy. Zostawiałem mu tylko białe lub szare tło. Z czasem jednak zacząłem się interesować tym tłem. Architektura czy natura, w szerokim pojęciu „pejzaż", a więc wszystko, co nas otacza, weszło w pole moich zainteresowań. Zamiast białego czy szarego tła pejzaż stawał się coraz częściej centralnym motywem mojego opowiadania. Daleka linia horyzontu jest wyśmienitym tłem do portretu, ale równocześnie potrafi być świetnym motywem sama w sobie.

 

Fotografik zaczynał swoją karierę tworząc portrety na zamówienie. Z czasem uwieczniał na swoich fotografiach znajomych, przyjaciół, artystów, których podziwiał. Portretuje przede wszystkim ważne postaci z duńskich środowisk twórczych i artystycznych. Na wystawie znajdzie się również akcent polski – znakomite fotografie Ewy Lipskiej i Leszka Możdżera.

 

Artysta potrafi za pomocą czarno-białych, dokładnie wycyzelowanych kadrów ująć kwintesencję swego modela. Widać, iż mimo formalnego chłodu, fotograf nawiązuje doskonały kontakt z portretowaną osobą. Każdy człowiek – mówi Piotr Topperzer – nosi w sobie ułamek historii i dlatego jest dla mnie nieustającym źródłem inspiracji i fascynacji. Portrety Piotra Topperzera sięgają poza ludzką fizjonomię, pokazują naszą różnorodność, ale nas nie estetyzują. Topperzer unika pułapek patosu i banalności, w czym ogromna rolę odgrywa jego swoboda w operowaniu techniką, doskonała znajomość rzemiosła i wiedza o ludziach.

 

Pierwsza odsłona wystawy miała miejsce w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie w 2012 roku. Wrocław jest drugim miastem w Polsce, w którym można będzie zobaczyć fotografie Piotra Topperzera.

 

Wystawa zorganizowana wspólnie z Duńskim Instytutem Kultury w Warszawie, Muzeum Historii Fotografii  im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie.

 

Piotr Topperzer urodził się w 1948 roku we Wrocławiu, od 1969 mieszka w Danii. W Polsce studiował języki obce, w Danii ukończył szkołę fotograficzną. Spotkanie z nowym otoczeniem i kulturą zaostrzyło w nim zmysł obserwacyjny i było główną przyczyną zmiany zainteresowań. Zrealizował szereg wystaw, m.in.: „Cafe Victor" (1986), „Jestem w Danii…" – serię 41 portretów wybitnych osobistości obcego pochodzenia, żyjących w Danii i mających duże zasługi dla kultury i sztuki tego kraju. Cykl „Jestem w Danii…" został wystawiony w Narodowym Muzeum Historycznym w Danii. Wszystkie portrety zakupiono do Narodowej Galerii Portretów przy muzeum. Zrealizował również cykl 44 portretów duńskich portrecistów: malarzy i rzeźbiarzy. Portrety te wystawiono w Narodowej Galerii Portretu. Następna wystawa to „Trzecia fotografia…" zorganizowana przez Centrum Rzemiosła Artystycznego wraz z Muzeum Wzornictwa Przemysłowego w Danii w 2006 roku. Była ona ukoronowaniem wieloletniej współpracy z światowej sławy designerem – Erykiem Magnussenem.

 

Kurator: Maciej Beiersdorf

 

Wernisaż odbył sie:  7 marca o godz. 17.00


Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.00-18.00.

Bilety: 2 zł, ulgowe 1 zł, w poniedziałki wstęp bezpłatny.

 

TWARZĄ W TWARZ” – WYSTAWA PORTRETÓW PIOTRA TOPPERZERA - WYWIAD

 

PIOTR TOPPERZER urodził się w 1948 roku we Wrocławiu. Od 1969 mieszka w Danii. W Polsce studiował języki obce, w Danii ukończył szkołę fotograficzną. Portretuje ważne postaci z duńskich środowisk twórczych i artystycznych.

 

Ewa Lipska: Kiedy zaczął się Twój romans z fotografią? Czy był to świadomy wybór, przypadek, zbieg okoliczności?

 

Piotr Topperzer: Późno... Miałem około 20 lat i to był czas poszukiwań. Kiedy byłem na studiach, poznałem fotografa, Tadeusza Rolke, coś we mnie drgnęło, coś mnie zafrapowało, dotknęło... Ale dopiero po wyjeździe z Polski zaczął się mój romans z fotografią. W Danii wykształcenie fotograficzne było wówczas swojego rodzaju czeladnictwem . Uczyłem się w szkole fotografii, ale równocześnie chciałem być niezależnym. Na jednej z głównych ulic Kopenhagi zobaczyłem gabloty z czarno-białymi fotograficznymi portretami. Postanowiłem poznać ich autora. Zapukałem do drzwi jego studia i opowiedziałem mu, że przyjechałem z Polski i postanowiłem zostać fotografem. Artysta zaprosił mnie na obiad i załatwił mi pracę w atelier. Kiedy ukończyłem szkołę fotograficzną, założyłem własne atelier.

E.L. Czy fotografia, to dla Ciebie zapis rzeczywistości? Piękna? Czasu?

P.T. Zaczynałem od portretów na zamówienie; fotografowałem znanych przemysłowców, dyrektorów banku, ale także znajomych i przyjaciół. Powoli rozszerzałem swoje pole portretowe. Potem coraz częściej fotografowałem artystów, których dzieła znałem i podziwiałem. Czytając ich książki, czy podziwiając muzykę chciałem ich poznać, zobaczyć, zatrzymać w swoim kadrze. A wracając do Twojego pytania, chcę powiedzieć, że piękno oszukuje, jest złudne... Czasem na to piękno składają się elementy pozornie odbiegające od tego słowa: wystające z uszu włosy, czy, jak w portrecie Grenlandki, czarne włosy pod pachami.

E.L. Portrety Szkota Roberta Adamsona porównywane były do portretów Rembrandta. Czy taka „malarskość" w fotografii jest Ci bliska?

P.T. Malarskość jest wpisana w fotograficzny czworokąt, ale o jakości tego obrazu decyduje światło, pozycja, układ ciała ludzkiego, tło. To wszystko musi się razem spotkać. Osobiście jestem zwolennikiem prostoty; próbuję w swoich portretach dojść do istoty rzeczy, do czyjegoś wnętrza, poznać człowieka.

E.L. Wolisz zdjęcia kolorowe, czy czarno-białe?

P.T. To pytanie retoryczne. Na mojej wystawie będzie tylko jedno kolorowe zdjęcie. Czarno biała fotografia uruchamia u widza wyobraźnię, pobudza jego fantazję. Szczególnie dotyczy to portretów; kolorowe często stają się banalne.

E.L. Jaki kontakt, jakie napięcia tworzą się pomiędzy Tobą, a osobą, którą portretujesz?

P.T. To jest najważniejsze. Znam lekarza, który bierze mnie za rękę i pyta „jak się czujesz” i ja staram się być takim lekarzem. Poprawiam krawat, zapinam guzik, kładę rękę na ramieniu...To są bardzo intymne chwile.

E.L. Mój ojciec sam wywoływał zdjęcia, w łazience przerobionej na ciemnię. Potem rozwieszał je na sznurku jak bieliznę. Dla mnie, patrzącego na to dziecka, było to coś z zaczarowanej bajki. Czasem ogarnia mnie nostalgia za tym, czego już nie ma, za metafizyką minionego świata... Co o tym sądzisz? Czy aparat cyfrowy zabił na zawsze tamten czas?

P.T. Zaczynałem od takiej fotografii, ale aparat digitalny daje mi do ręki dużo więcej narzędzi, ułatwia pracę. Myślę, że może nawet wydobyć z tamtego czasu, z pamięci, coś więcej...

E.L. A co najbardziej przeszkadza w robieniu zdjęć?

P.T. Największą przeszkodą w zrobieniu zdjęcia jest aparat fotograficzny. Jest intruzem szczególnie w pierwszej fazie, kiedy nawiązuję kontakt z osobą portretowaną. Przeszkadza w intymności, jest „trzecim z nas”...

źródło: http://www.mhf.krakow.pl/?action=exhibition&param=past&id=216&year=2012#ex216

 

Teczka prasowa do pobrania w zakladce  "dla mediów"

 

 Organizator:

Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański”
Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucja Kultury Samorządu Województwa  Dolnośląskiego                                                         

Współorganizatorzy:

Muzeum Historii Fotografii
 im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie

 

 

 

 

 

 

Patroni medialni:                


Mecenat Marszałka Województwa Dolnośląskiego                    


Przejdź do pełnej galerii
  • Dodaj na Facebook
  • Dodaj na nk
  • Dodaj na gg
  • Dodaj na Wykop
  • Dodaj na Twitter
  • Dodaj na Blip

  • dokis
  • 50.WROSTJA
  • DolnySlaskpelenHistorii
  • DCIK
  • Galeria FOTO-GEN