nasz kanal na youtube
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

Galeria PhotoZona - katalog

f

Serdecznie zapraszamy do lektury katalogu Galerii PhotoZona Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Wydawnictwo zawiera przedstawienia wszystkich dwunastu zrealizowanych w 2016 roku wystaw wraz z dedykowanymi im esejami o charakterze krytyczno-teoretycznym autorstwa pana Andrzeja Więckowskiego.

 

W wystawach udział wzięli: Agata Szuba (kurator galerii PhotoZona) na inauguracyjnej wystawie zaprezentowała rozbudowaną instalację w której na wielkoformatowej fotografii występuje jako strażniczka ogniska domowego, w dłoni trzyma nóż i kapustę, w powietrzu wirują biało czerwone konfetti które podobnie jak architektura pomieszczenia wychodzą poza obraz. Wolność zostaje przywołana do kuchni aby zyskać w niej status doraźnej i instrumentalnej użyteczności. Rafał Warzecha (dydaktyk ASP we Wrocławiu), posługujący się klasycznymi technikami fotograficznymi, pokazał serię autoportretów, w których starał się zmierzyć z własną tożsamością; Agnieszka Babińska zaprezentowała maski udekorowane zaprojektowaną i wykonaną przez siebie „biżuterią” oraz fotografie nacechowane symboliką cierpienia; Aleksandra Bełz-Rajtak zajęła się tematyką pamięci w kontekście prywatności wspomnień, unaocznieniu tego zjawiska w postaci linii papilarnych, zarejestrowanych i zabezpieczonych na zwykłych przedmiotach domowego użytku; Justyna Filutowska zaprezentowała serię onirycznych autoportretów, będących próbą ukazania beztroski ocalonej przed dorosłością, w których autorka dokonuje zabiegu realnie niemożliwego – „rzeźbienia w chmurach”; Grzegorz Budek zaprezentował zbiór fotografii, wykonanych w technice HDR, ukazujących subiektywne piękno osiedli betonowych wieżowców; Joanna Bonder, której seria wielkoformatowych obrazów odnosi się do szeroko pojętej dehumanizacji, wyrażającej się w stawiania znaku równości pomiędzy przedmiotem domowego użytku a ludzkim ciałem; Krzysztof Pietrek w zrealizowanej fotoinstalacji przedstawia Dawida Michała Anioła, poddanego ingerencjom zatracającym granice indywidualizującej go płci (monumentalna rzeźba stoi na tle panoramy Florencji); Małgorzata Amarowicz zaprezentowała kompozycję stworzoną przy użyciu różnorodnych mediów – synteza techniki szklarskiej, fotograficznej i zapisu dźwiękowego podnosi problematykę pielęgnacji kobiecego ciała; Maria Downarowicz wykonała patchwork, w którym jednym z użytych materiałów są zdjęcia jej dzieci, obiekt − pełniąc funkcję użytkową − jest jednocześnie nośnikiem pamięci historii rodziny; Remigiusz Koniecko tworzy fotografie odwołujące się zarówno do formy, funkcji, jak i wielowymiarowości architektury, fotografując i oznaczając zurbanizowane przestrzenie, próbuje ustalić własny model widzenia; Agata Vera Schiller w swoich realizacjach unika jednoznaczności i dosłowności piękna zobrazowanych kobiet, przenosząc środek ciężkości ekspresji obrazu poza jego fizyczne ramy, w przestrzeń, w której fascynacja i lęk przed światem jest tylko niepokojącą sugestią.

 

Katalog można nabyć w Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej, w Galerii FOTO-GEN oraz w księgarni Tajne Komplety.

 

Fotografia już od kilkudziesięciu lat zajmuje absolutnie wyróżniające i odrębne zarazem miejsce w przestrzeni sztuk wizualnych. Funkcjonuje nie tylko jako autonomiczna dziedzina, ale stanowi również punkt wyjścia dla dalszych przetworzeń, czy to w fazie projektowej, jak w przypadku niemal wszystkich z tradycyjnych technik artystycznego wyrazu, czy będąc podstawą dla działań o charakterze multimedialnym. Jednakowoż, o ile w ostatnich latach nie można wykazać na Dolnym Śląsku deficytu inicjatyw upowszechniających konwencjonalny dorobek fotograficzny (wystawy związkowe i rozmaite tzw. festiwale fotograficzne), o tyle za bezsporny należy uznać fakt, że realizacje artystów, którzy – korzystając z medium fotografii − swoje strategie artystyczne sytuują poza tradycyjnie pojmowaną techniką, nie mieli stałej możliwości prezentacji wypracowanego dorobku. W przygotowanym przez nas programie nie ograniczyliśmy się zatem do prezentacji prac o charakterze czysto fotograficznym, ale przede wszystkim do dokonań o zróżnicowanym charakterze formalnym (fotoobiekt, fotoinstalacja itp.).

 

Igor Wójcik

Dyrektor Ośrodka

Kultury i Sztuki we Wrocławiu

 


Galeria zdjęć katalogu znajduje się tutaj

 

 

www.photozona.pl

www.facebook.com/galeriaphotozona

 

 

.

więcej informacji

Janusz Jaroszewski „&” – wywiad w Radiu Wrocław

f

Z przyjemnością informujemy, że na stronie:

http://www.radiowroclaw.pl/articles/view/62995/Bulhakow-po-wroclawsku-Nowa-powiesc-Janusza-Jaroszewskiego-WIDEO

internetowego Radia Wrocław zamieszczono trzyczęściową rejestrację rozmowy pani Magdy Piekarskiej i pana Grzegorza Chojnowskiego z autorem powieści „&”, wydanej w grudniu 2016 roku przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu, w ramach serii Arch2pelag.

 

Zachęcamy do odsłuchu i zapraszamy na spotkanie autorskie z Januszem Jaroszewskim w Galerii FOTO-GEN 23 lutego o godzinie 17:00.

http://www.okis.pl/site/home/2471/n.html

więcej informacji

Pokazy „Wiele demonów” i „Syndrom albo do kogo śpiewasz?”
w ramach Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury

f

„Wiele demonów” - 2.03.2017r. – Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, 4.03.2017r. - Teatr Polski we Wrocławiu - Scena na Świebodzkim, 7.03.2017r. – Teatr im. Szaniawskiego we Wałbrzychu
„Syndrom albo do kogo śpiewasz?”3.03.2017r. - Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, 5.03.2017r. - Teatr Polski we Wrocławiu - Scena na Świebodzkim, 8.03.2017r. - Tetr im. Norwida w Jeleniej Górze

 

 

W ramach współpracy regionów Dolnego Śląska i Adżarskiej Republiki Autonomicznej Gruzji Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu organizuje Polsko-Gruziński Festiwal Kultury.

Na projekt składają się cztery przedsięwzięcia, które będą realizowane od marca  do końca 2017 roku. W ramach Festiwalu odbędą się spektakle teatralne, występy chóralno-baletowe, plenery fotograficzne, a także zrealizowane zostaną dwa reportaże filmowe.

Już w marcu dolnośląską publiczność zapraszamy na teatralną ucztę. W ramach współpracy legnicki Teatr im. H. Modrzejewskiej wraz z realizatorami i aktorami gruzińskimi z Państwowego Teatru Dramatycznego w Batumi, przygotował dwa spektakle. Pierwszy z nich to „Wiele demonów”, powstały na podstawie powieści Jerzego Pilcha, wyreżyserował  dyrektor legnickiego teatru – Jacek Głomb. W tej sztuce swoje umiejętności aktorskie zademonstruje dziesięciu gruzińskich artystów.  Drugi spektakl „Syndrom albo do kogo śpiewasz?” - jest  jedną z najbardziej aktualnych sztuk wybitnego polskiego dramatopisarza Sławomira Mrożka, w adaptacji gruzińskiego reżysera – Andro Enukidze, z wykorzystaniem  gruzińskich pieśni.

„Wiele demonów” - 2.03.2017r. – Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, 4.03.2017r. - Teatr Polski we Wrocławiu - Scena na Świebodzkim, 7.03.2017r. – Teatr im. Szaniawskiego we Wałbrzychu
„Syndrom albo do kogo śpiewasz?” – 3.03.2017r. - Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, 5.03.2017r. - Teatr Polski we Wrocławiu - Scena na Świebodzkim, 8.03.2017r. - Tetr im. Norwida w Jeleniej Górze

Opisy spektakli:

WIELE DEMONÓW

Reżyseria: Jacek Głomb

Adaptacja: Katarzyna Knychalska

Tłumaczenie: Maria Filina i Irakli Samsonadze

Scenografia: Małgorzata Bulanda

Ruch sceniczny: Witold Jurewicz

Muzyka: Bartosz Straburzyński

Obsada: Tatia Tataraszwili, Marina Burduli, Zurab Kawtaradze, Meri Nakaszidze, Zaal Goguadze, Lasza Koncelidze, Maia Cecchladze, Mumuka Mandzgaladze, Kacha Kobaladze, Tite Komachidze

 

Kryminalny thriller w jednej części według powieści Jerzego Pilcha

„Wiele demonów” według powieści Jerzego Pilcha w reżyserii Jacka Głomba to teatralny thriller z prawdziwego zdarzenia. W małej wiosce na południu Polski, gdzie religii jest tyle, ile domów, a religijne waśnie to codzienność – znika młoda dziewczyna. Cała wspólnota angażuje się w jej poszukiwanie. Czy uciekła z domu? A może przetrzymują ją ludzie wszechmocnego przedstawiciela władzy – Gońca? Może ktoś ją zabił? Ktoś z wioski? A co jeśli stoją za tym demony, o których ciągle wspominają mieszkańcy? Nie wierzycie w demony? A skąd wiecie, że to nie one są sprawcami wszystkiego, co w nas złe?  W tej opowieści nic nie będzie pewne. Świat racjonalny miesza się tu ze światem nadprzyrodzonym  i to do was należy decyzja, w który z tych światów uwierzycie. Mroczny kryminał o polskiej wspólnocie, w którym każdy jest prawdziwym oryginałem i każdy ma swoje duże i małe tajemnice, będzie trzymał was w napięciu do ostatniej minuty. To opowieść, która łączy przyjemność kryminalnej zagadki, wyśmienity humor i poważne pytania o naturę zła.

 

Syndrom albo do kogo śpiewasz?

Autor: Sławomir Mrożek
Reżyser: Andro Enukidze
Scenografia: Gogla Gogiberidze
Choreografia; Szalwa Goguadze
Muzyka:  Temur Dolidze


Występują:
Okulista - Tite Komakhidze
Dziadek - Zaal Goguadze
Wnukowie - Dato Jakeli, Mamuka Manjgaladze, Levan Tedoradze
Pielęgniarka - Marina Burduli

Jedna z najbardziej aktualnych sztuk wybitnego polskiego dramatopisarza Sławomira Mrożka w adaptacji gruzińskiego reżysera, z wykorzystaniem rewelacyjnie wyśpiewywanych gruzińskich pieśni. W 2017 roku Mrożek brzmi zadziwiająco aktualnie. Sześć postaci – uzbrojony, ślepy dziadek, jego trzech wnuków, okulista i jego pielęgniarka opowiedzą nam zabawną i momentami mroczną historię. Dziadek z wnukami odwiedzają okulistę, aby odnaleźć i zabić niejakiego Karola. Kim jest Karol i czy zrobił im coś złego nie wiadomo dopóki Dziadek nie dostanie okularów i nie będzie mógł go rozpoznać….

 

 

Harmonogram:

2 marca (czwartek) – spektakl „Wiele demonów” wg Pilcha w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy

3 marca (piątek) – spektakl „Syndrom albo do kogo śpiewasz?” wg Mrożka w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy

4 marca (sobota) – spektakl „Wiele demonów” wg Pilcha w Teatrze Polski we Wrocławiu – Scena na Świebodzkim

5 marca (niedziela) – spektakl „Syndrom albo do kogo śpiewasz?” wg Mrożka w Teatrze Polskim we Wrocławiu  - Scena na Świebodzkim

7 marca (wtorek) – spektakl „Wiele demonów:” wg Pilcha w Teatrze im. Szaniawskiego we Wałbrzychu

8 marca (środa) – spektakl „Syndrom albo do kogo śpiewasz?”” wg Mrożka w Tetrze im. Norwida w Jeleniej Górze

 

Organizatorzy

https://bezpieczny.okis.pl/poczta/?/Raw/View/95/jY_n1QfHV1_bGVr9cEmZBGVLPMit_KlFOK6fcdgs7C8OcU5mGZoibUEauj029l7VTfuFhrQs-9vfDSVlAr8S-pEorfnF1trndQTyghfjIY-YSXYGzSXBRHbEjfw57KEoqDCGpDQrwk9BdCL_m35rS63i3HBuhLk3_-1fgWvI7mFmKVomshFEWAi6Hpo3v9UfOXzTCL-TIopk0EVslfaY6kKBzQHvz9t9jh5KCXgjMC4CLwt8e25BHA7lBh0./0

 

Projekt dofinansowany z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

https://bezpieczny.okis.pl/poczta/?/Raw/View/95/Gk_j5WjH4Ci6FWFNM7VqwH1Wmx20XUZmBgpamLm9ekt1u61uDFGAffvSfi2XdQSRUWeLegpIYObEKWw03_5m6xE7M3PrnyYrxJGSpDXwMm6GoP9q0fqpRpjnQ69gQT5GwBK2BDky3JTFXUv-B6hZaFUDlYOPfJCbYFxdLix0IQMemPzP_qhcgRO28CMq_Aatqh-fwbk_dYjsQT3Nfi2WpHAew_VGoxdAgrrAQjdBK_P4wfvy_8Zy7vqqAXPalqZ061DS-Aa6hghx-VrOY1fYSQ../0




 

więcej informacji

Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański” zmienia nazwę
na Galeria FOTO-GEN

f

Szanowni Państwo,

 

uprzejmie informujemy, że od nowego roku Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański” zmienia nazwę na Galeria FOTO-GEN. Profil działalności galerii Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu pozostaje ten sam, w dalszym ciągu prezentować będziemy wystawy fotografii.

 

Nowa, bardziej lapidarna nazwa wiąże się m.in. ze zmianami w funkcjonowaniu galerii. Została powołana Rada Programowa, która ma czuwać nad wysokim poziomem artystycznym prezentowanych wystaw. W jej skład wchodzą: Marta Przetakiewicz – kierownik Działu Sztuki Fotografii OKiS, Andrzej Saj (przewodniczący) – redaktor naczelny Pisma Artystycznego „Format”, Andrzej Rutyna – prezes Okręgu Dolnośląskiego ZPAF, Adam Sobota – kustosz Działu Fotografii w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Działanie Rady Programowej, oparte na zderzeniu różnych opinii i preferencji dotyczących sztuki fotografii powinno przyczynić się do zróżnicowania naszej oferty wystawienniczej.

 

Większy nacisk chcemy również położyć na działalność edukacyjno-promocyjną, organizując spotkania z fotografami, warsztaty, prezentacje książek fotograficznych.

 

Zmiana nazwy ma zaakcentować nowy program artystyczny galerii. Jak mówi dyrektor Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Igor Wójcik: „FOTO-GEN odwołuje się do swoistego genotypu fotografii w sztuce współczesnej. Galeria będzie ukazywać tak fotografię, jak i sztukę z fotografii się wywodzącą, do niej się odwołującą, czy nią inspirowaną. Będziemy prezentować zjawiska i postawy już uznane, ale także zajmiemy się poszukiwaniami i eksperymentem. Program FOTO-GENU ma nie być ortodoksyjny, ale twórczy i progresywny”.

 

Mamy nadzieję, że stali bywalcy nadal będą nas odwiedzać. Liczymy też na to, że Galeria FOTO-GEN przyciągnie nowe grono osób zainteresowanych fotografią.

 

 

Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław

tel. 71 344 78 40

e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl

www.okis.pl

więcej informacji

"Porozmawiaj z babcią, zapytaj dziadka" - reportaż TVP 3 Wrocław

f

23 grudnia br. o godz. 18.00 na antenie TVP3 Wrocław został wyemitowany reportaż dokumentujący konkurs "Porozmawiaj z babcią, zapytaj dziadka" (organizatorzy: Ośrodek Kultury i Sztuki oraz Gazeta Wrocławska). Materiał zawiera zarówno zapis gali finałowej konkursu jak i wypowiedzi głównych bohaterów - tych, którzy migracji doświadczyli w jej całym wymiarze, bądź w pokoleniu późniejszym, pamiętającym proces wrastania w nowe ziemie. Są to żywe i pełne emocji wspomnienia, często ciężkie, ale dla nas jako odbiorców, bardzo ważne i poruszające. Reportaż "Porozmawiaj z babcią, zapytaj dziadka" porusza bardzo ważny problem dla wszystkich Dolnoślązaków - problem tożsamości. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia całości reportażu online!

 


 

więcej informacji

Strona internetowa Akademii Doktora Korczaka

f



Strona Akademii Doktora Korczaka - adk.okis.pl

 

 

Ruszyła strona naszego nowego projektu - Akademia Doktora Korczaka. Na stronie Akademii znaleźć można informacje dotyczące ideii projektu, jej twórców oraz dalszych planów. Znajdą tam Państwo także materiały na temat musicalu "Doktorze Korczak!", którego premiera już 19 grudnia br. w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Mamy nadzieję, że delikatny layout nowej strony internetowej przypadnie Państwu do gustu. Zapraszamy na: adk.okis.pl.

Projekt i wykonanie: Michał Moskal. 


więcej informacji

Aktualności

« powrót

Wystawa fotografii PIOTRA TOPPERZERA  pt. „Twarzą w twarz”

Wystawa fotografii PIOTRA TOPPERZERA pt. „Twarzą w twarz”

Dodano: 08.02.2013 15:36

7 - 29 marca 2013

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański" Galeria OKiS,
pl. bpa Nankiera 8, wystawa, 1, 2 zł


Piotr Topperzer urodził się w 1948 roku we Wrocławiu, od 1969 mieszka w Danii. W Polsce studiował języki obce, w Danii ukończył szkołę fotograficzną.

Choć Piotr Topperzer zajmuje się różnymi dziedzinami fotografii: od pejzaży, poprzez architekturę, design, zdjęcia reklamowe, to portret jest tematem, który towarzyszy mu od początku działalności fotograficznej. Ponad siedemdziesiąt portretów, które można będzie zobaczyć na wystawie „Twarzą w twarz”, powstawało od połowy lat siedemdziesiątych XX w. do 2012 roku. Chociaż temat ten sam, podejście do niego ewoluowało, jak pisze artysta:

 

Początkowo bardzo mnie interesowało wyizolowanie portretowanego z jego otoczenia, pozbawienie go przedmiotów odwracających uwagę widza, czy też odebranie mu atrybutów jego władzy. Zostawiałem mu tylko białe lub szare tło. Z czasem jednak zacząłem się interesować tym tłem. Architektura czy natura, w szerokim pojęciu „pejzaż", a więc wszystko, co nas otacza, weszło w pole moich zainteresowań. Zamiast białego czy szarego tła pejzaż stawał się coraz częściej centralnym motywem mojego opowiadania. Daleka linia horyzontu jest wyśmienitym tłem do portretu, ale równocześnie potrafi być świetnym motywem sama w sobie.

 

Fotografik zaczynał swoją karierę tworząc portrety na zamówienie. Z czasem uwieczniał na swoich fotografiach znajomych, przyjaciół, artystów, których podziwiał. Portretuje przede wszystkim ważne postaci z duńskich środowisk twórczych i artystycznych. Na wystawie znajdzie się również akcent polski – znakomite fotografie Ewy Lipskiej i Leszka Możdżera.

 

Artysta potrafi za pomocą czarno-białych, dokładnie wycyzelowanych kadrów ująć kwintesencję swego modela. Widać, iż mimo formalnego chłodu, fotograf nawiązuje doskonały kontakt z portretowaną osobą. Każdy człowiek – mówi Piotr Topperzer – nosi w sobie ułamek historii i dlatego jest dla mnie nieustającym źródłem inspiracji i fascynacji. Portrety Piotra Topperzera sięgają poza ludzką fizjonomię, pokazują naszą różnorodność, ale nas nie estetyzują. Topperzer unika pułapek patosu i banalności, w czym ogromna rolę odgrywa jego swoboda w operowaniu techniką, doskonała znajomość rzemiosła i wiedza o ludziach.

 

Pierwsza odsłona wystawy miała miejsce w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie w 2012 roku. Wrocław jest drugim miastem w Polsce, w którym można będzie zobaczyć fotografie Piotra Topperzera.

 

Wystawa zorganizowana wspólnie z Duńskim Instytutem Kultury w Warszawie, Muzeum Historii Fotografii  im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie.

 

Piotr Topperzer urodził się w 1948 roku we Wrocławiu, od 1969 mieszka w Danii. W Polsce studiował języki obce, w Danii ukończył szkołę fotograficzną. Spotkanie z nowym otoczeniem i kulturą zaostrzyło w nim zmysł obserwacyjny i było główną przyczyną zmiany zainteresowań. Zrealizował szereg wystaw, m.in.: „Cafe Victor" (1986), „Jestem w Danii…" – serię 41 portretów wybitnych osobistości obcego pochodzenia, żyjących w Danii i mających duże zasługi dla kultury i sztuki tego kraju. Cykl „Jestem w Danii…" został wystawiony w Narodowym Muzeum Historycznym w Danii. Wszystkie portrety zakupiono do Narodowej Galerii Portretów przy muzeum. Zrealizował również cykl 44 portretów duńskich portrecistów: malarzy i rzeźbiarzy. Portrety te wystawiono w Narodowej Galerii Portretu. Następna wystawa to „Trzecia fotografia…" zorganizowana przez Centrum Rzemiosła Artystycznego wraz z Muzeum Wzornictwa Przemysłowego w Danii w 2006 roku. Była ona ukoronowaniem wieloletniej współpracy z światowej sławy designerem – Erykiem Magnussenem.

 

Kurator: Maciej Beiersdorf

 

Wernisaż odbył sie:  7 marca o godz. 17.00


Galeria czynna od poniedziałku do soboty w godz. 10.00-18.00.

Bilety: 2 zł, ulgowe 1 zł, w poniedziałki wstęp bezpłatny.

 

TWARZĄ W TWARZ” – WYSTAWA PORTRETÓW PIOTRA TOPPERZERA - WYWIAD

 

PIOTR TOPPERZER urodził się w 1948 roku we Wrocławiu. Od 1969 mieszka w Danii. W Polsce studiował języki obce, w Danii ukończył szkołę fotograficzną. Portretuje ważne postaci z duńskich środowisk twórczych i artystycznych.

 

Ewa Lipska: Kiedy zaczął się Twój romans z fotografią? Czy był to świadomy wybór, przypadek, zbieg okoliczności?

 

Piotr Topperzer: Późno... Miałem około 20 lat i to był czas poszukiwań. Kiedy byłem na studiach, poznałem fotografa, Tadeusza Rolke, coś we mnie drgnęło, coś mnie zafrapowało, dotknęło... Ale dopiero po wyjeździe z Polski zaczął się mój romans z fotografią. W Danii wykształcenie fotograficzne było wówczas swojego rodzaju czeladnictwem . Uczyłem się w szkole fotografii, ale równocześnie chciałem być niezależnym. Na jednej z głównych ulic Kopenhagi zobaczyłem gabloty z czarno-białymi fotograficznymi portretami. Postanowiłem poznać ich autora. Zapukałem do drzwi jego studia i opowiedziałem mu, że przyjechałem z Polski i postanowiłem zostać fotografem. Artysta zaprosił mnie na obiad i załatwił mi pracę w atelier. Kiedy ukończyłem szkołę fotograficzną, założyłem własne atelier.

E.L. Czy fotografia, to dla Ciebie zapis rzeczywistości? Piękna? Czasu?

P.T. Zaczynałem od portretów na zamówienie; fotografowałem znanych przemysłowców, dyrektorów banku, ale także znajomych i przyjaciół. Powoli rozszerzałem swoje pole portretowe. Potem coraz częściej fotografowałem artystów, których dzieła znałem i podziwiałem. Czytając ich książki, czy podziwiając muzykę chciałem ich poznać, zobaczyć, zatrzymać w swoim kadrze. A wracając do Twojego pytania, chcę powiedzieć, że piękno oszukuje, jest złudne... Czasem na to piękno składają się elementy pozornie odbiegające od tego słowa: wystające z uszu włosy, czy, jak w portrecie Grenlandki, czarne włosy pod pachami.

E.L. Portrety Szkota Roberta Adamsona porównywane były do portretów Rembrandta. Czy taka „malarskość" w fotografii jest Ci bliska?

P.T. Malarskość jest wpisana w fotograficzny czworokąt, ale o jakości tego obrazu decyduje światło, pozycja, układ ciała ludzkiego, tło. To wszystko musi się razem spotkać. Osobiście jestem zwolennikiem prostoty; próbuję w swoich portretach dojść do istoty rzeczy, do czyjegoś wnętrza, poznać człowieka.

E.L. Wolisz zdjęcia kolorowe, czy czarno-białe?

P.T. To pytanie retoryczne. Na mojej wystawie będzie tylko jedno kolorowe zdjęcie. Czarno biała fotografia uruchamia u widza wyobraźnię, pobudza jego fantazję. Szczególnie dotyczy to portretów; kolorowe często stają się banalne.

E.L. Jaki kontakt, jakie napięcia tworzą się pomiędzy Tobą, a osobą, którą portretujesz?

P.T. To jest najważniejsze. Znam lekarza, który bierze mnie za rękę i pyta „jak się czujesz” i ja staram się być takim lekarzem. Poprawiam krawat, zapinam guzik, kładę rękę na ramieniu...To są bardzo intymne chwile.

E.L. Mój ojciec sam wywoływał zdjęcia, w łazience przerobionej na ciemnię. Potem rozwieszał je na sznurku jak bieliznę. Dla mnie, patrzącego na to dziecka, było to coś z zaczarowanej bajki. Czasem ogarnia mnie nostalgia za tym, czego już nie ma, za metafizyką minionego świata... Co o tym sądzisz? Czy aparat cyfrowy zabił na zawsze tamten czas?

P.T. Zaczynałem od takiej fotografii, ale aparat digitalny daje mi do ręki dużo więcej narzędzi, ułatwia pracę. Myślę, że może nawet wydobyć z tamtego czasu, z pamięci, coś więcej...

E.L. A co najbardziej przeszkadza w robieniu zdjęć?

P.T. Największą przeszkodą w zrobieniu zdjęcia jest aparat fotograficzny. Jest intruzem szczególnie w pierwszej fazie, kiedy nawiązuję kontakt z osobą portretowaną. Przeszkadza w intymności, jest „trzecim z nas”...

źródło: http://www.mhf.krakow.pl/?action=exhibition&param=past&id=216&year=2012#ex216

 

Teczka prasowa do pobrania w zakladce  "dla mediów"

 

 Organizator:

Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański”
Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucja Kultury Samorządu Województwa  Dolnośląskiego                                                         

Współorganizatorzy:

Muzeum Historii Fotografii
 im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie

 

 

 

 

 

 

Patroni medialni:                


Mecenat Marszałka Województwa Dolnośląskiego                    


Przejdź do pełnej galerii
  • Dodaj na Facebook
  • Dodaj na nk
  • Dodaj na gg
  • Dodaj na Wykop
  • Dodaj na Twitter
  • Dodaj na Blip

  • 50.WROSTJA
  • dokis
  • DolnySlaskpelenHistorii
  • DCIK
  • Galeria FOTO-GEN